Szeretettel köszöntelek a KÖZÉP MAGYARORSZÁG közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
KÖZÉP MAGYARORSZÁG vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a KÖZÉP MAGYARORSZÁG közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
KÖZÉP MAGYARORSZÁG vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a KÖZÉP MAGYARORSZÁG közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
KÖZÉP MAGYARORSZÁG vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a KÖZÉP MAGYARORSZÁG közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
KÖZÉP MAGYARORSZÁG vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Berecz András mesemondó, dalnok, több kötet szerzője, egy valódi régi vágású, jó kedélyű mesélő. Olyan hangulat lengi körül, amiért már eleve érdemes elmenni az estjeire, és akkor még nem beszéltünk a meséiről!
Évtizedek
óta lép fel különböző intézmények különböző nagyságrendű színpadain,
faluban, nagyvárosban, Tallinnban, vagy Budapesten, kicsik és nagyok
örömére. Ezzel kapcsolatos tapasztalatairól mesélt a Kaleidoskop.hu
olvasóinak.
Hol tart esteket mostanában?
BereczAndrás: Jelenleg Budapesten
az Aranytíz Kultúrházban lépek fel rendszeresen.
Kinéztek maguknak, hálás vagyok érte. Törzshellyé vált, bár mindig
féltem az ilyesmitől, és korábban nem szerettem. Egy kicsit úgy éreztem,
mintha valaki a sarkamban volna és kergetne. Ugyanott hónapról hónapra
újra megjelenni nagyon nagy kihívás. Hamar megfrissülni, mindig új
előadást tartani, nehéz kérdés. Itt 2009. február óta vannak fellépéseim
havi rendszerességgel, hol önállóan, hol művésztársaimmal. Jelenleg a
Kőkertben liliom című előadás megy, amiben két legkedvesebb mesémet
dolgoztam fel, szorosan összetartozó két gondolat rejlik meg benne. Az
egyik egy nagyon könyörtelen mese, amiben igazság és hazugság együtt
utaznak és lecsonkolják egymást.
Rendszerint ugyanazok a nézők jelennek meg, vagy
előadásonként változó
közönség?
B.A.:
Nagyjából ugyanazok, úgy vettem észre, de persze mindig tágul a kör.
Most nagyjából egy éve járok az Aranytízbe, és egyre többen jönnek,
nagyjából százötven fő az átlag nézőszám, ami elég jónak számít.
Emellett rengeteget lépek fel máshol, nagyjából ez az évem már be is
telt, nem tudok többet vállalni, főként a családom miatt, vissza kell
vennem.
Mire van szüksége egy fellépéshez, és mennyire
áll ez rendelkezésre?
B.A.: Az Aranytíz ilyen
szempontból óriási kivétel. Majdhogynem túl jó! Én
mindig úgy el voltam kényeztetve szörnyű helyekkel és elképesztő
helyzetekkel, hogy ez már vagy az öregedés, vagy a saját határaimat
kezdem elérni, de már néha nem hiszem el, hogy hova kerültem! Ezek
abszolút színházi körülmények. Minden gyönyörű, új, tiszta, ne is
beszéljünk a felszereltségéről, annyira jó hangosítása van, hogy
nagyítóval sem talál benne az ember hibát.
Nekem mindössze egy
asztalra van szükségem, amire egy szép terítőt
ráteszek, meggyújtok egy gyertyát, és odateszek egy papírt, amit
nagyjából vonalvezetőnek használok, mert hiába írok rá fel akármit,
úgysem azt mondom el. De mégis, kapaszkodáshoz, vagy nem is tudom, ha
hirtelen valami sötétség beállana a rögtönzések sorában.
Megvan a
veszély, hogy az ember esetleg elveszíti a fonalat, ez arra az esetre
szolgál. Egy vázlatot odaírok, ami nekem megnyugvás, aztán sokszor rá se
nézek. Ezeket teszem ki és egy pohár bort. Természetesen sokszor, ha
zenésztársakat hívok, vagy ha van egy bűvészmutatványom, amivel szeretem
földhöz csapni a közönséget, akkor még egyebet is. Még két asztalt, egy
kalapot, egy pálinkáspoharat…, változó.
Átmenthető-e a kávéházi beszélgetések hangulata a
művelődési házakba?
B.A.: Eleve a művelődési házak,
ugye mikor épültek fel és jellegüknél fogva
milyenek? Ha ezen a nyomon indulunk el, a legtöbbször, főleg, ha az
ember vidéken jár, azzal a művházzal találkozik, amit kb. az ötvenes,
hetvenes években álmodtak meg. Örökös kérdés a távolság. Utóbb
felmerült, hogy ne a színpadra menjek, hanem jöjjek le. Ez például
tipikus lett, divatos, körül-belül tíz éves korszakos kérdés.
Én viszont nagyon
szeretem, ha az emberek szemét látom, ezért egy
régebbi stílusnak vagyok a követője, szeretek arra a deszkára felmenni,
amit az előttünk járók nagyon okosan kitaláltak, mert így láthatom a
hátul ülőket is. Ez nekem fontos, még ha reflektorral megvilágítanak is,
hogy valamilyen kapcsolatot tartsak, főleg a hátsókkal. Mert a figyelem
mindig hátul kallódik el.
Akik elöl ülnek, legtöbbször erősen
érdeklődnek is. Akik hátul ülnek, valami véletlenségből keverednek oda.
Pásztor kell, hogy legyek, őrájuk kell legjobban odafigyelnem. Ha az ő
figyelmüket megnyertem, akkor a csatát is megnyertem. De ha hátul
valamiért izgés-mozgás indul meg, eszegetés, telefonálás, az valahogy
előre is átterjed. Ez fertőző. A figyelem megszerzéséhez nem kell
feltétlenül látnom őket, ha tiszta sötéttel vagyok szemben, akkor is
érzem, mi van hátul. Kétszáz méteren belül még érzem, hogy mi történik a
hátsó sorban, azon túl meg már jobb nem fellépni.
Szóval a művházakban hirtelen az első és örökös probléma, hogy a ház
megálmodói, mai embernek is alkalmas teret álmodtak-e meg. Színpadra
menjen-e az előadó, vagy jöjjön le? Kicsit közelebb legyen-e az első
sorhoz? De akkor az ötödik hatodik sorban már takarásban van, nem látják
egymást. A másik klasszikus, a körbeültetés. Van egy fajta kedves
szervezőtípus, akiről előre meg tudom mondani, hogy ezt fogja
szorgalmazni. Sajnos ez sem szerencsés, a közönség egyharmadával tudok
csak kapcsolatot tartani, a többieknek a profilomat, vagy a hátamat
mutatom. A művelődési ház kínálta tér és az én helyzetemről ezek
jutottak eszembe, mint örökké megoldásra váró problémák. Mióta
tapasztalt vén róka vagyok, előre rá szoktam kérdezni ezekre, de nem
vagyok erőszakos. Ha nagyon úgy akarják, megcsinálom úgy is, hogy nekem
ne legyen jó. Annál érdekesebb!
Még fontos kérdés, hogy tudnak-e adni olyan szobát, semleges területet,
ahol kicsit magamba tudok nézni az előadás előtt, hogy mégis mit akarok.
Úgynevezett öltözőt. Tudniillik, amikor megérkezem valahova, mindig
akadnak ismerősök. És ezek a beszállingózó emberek mindig megkérdeznek,
hogy vagyok. Én pedig mindig beleesek abba a csapdába, hogy megpróbálom
megválaszolni. Ebbe annyira bele szoktunk melegedni, hogy az előadás
kezdetéig fogalmam sincsen, mit akarok. Hogy egyáltalán csak
beszélgetek, vagy előadás lesz?
Szoktak tudni ilyen teret biztosítani?
B.A.: Legtöbbször igen, van,
amikor nem. De oda is szívesen megyek, ahol
rettenetesek a körülmények. Hál istennek olyan helyzetbe sodródtam ezzel
a mesemondással, amiben meg kellett tanuljam pl. a figyelem
megszerzésének mesterségét. Ami van olyan fontos, mint maga a mese vagy
az ének.
Fontos feladatnak tartom, hogy a tompaságra, közömbösségre,
lelki fáradtságra egyébként hajlamos emberiséget hogyan csigázzuk fel.
Egy kicsit mindjárt az elején megcsiklandozni, ez még csak az előszobája
magának a mutatványnak. Egy kicsit harsánynak lenni az elején, egy
kicsit a vásári kikiáltók tudományát ellesni. Ugyanis a művelődési ház
általában nem színház. Mondhatnám, hogy az ünnepélyességnek egy
alacsonyabb szintű kategóriája. Mikor azt mondják, hogy elmegyek egy
színházba, és megnézem ezt az estet, vagy ugyanezt egy művházban, ez
kapásból két különböző élmény.
Az egyikhez az is hozzátartozik, hogy húha, jó lesz pontosnak lenni,
mert esetleg már be sem engednek, a másik meg, hogy beülök télikabátban,
ha nem jó, elhúzok, arról nem is beszélve, hogy olcsóbb, és ezt a
viselkedésekből is le lehet mérni. És nekem inkább a művelődési házakból
van részem, mert hál istennek olyan széles szórásban sikerül esteket
tartsak, ahová jó minőségű színháznak még jó pár évig esélye sem lesz
felépülni, tehát falvakban, ahol régről örökölt, meg-megkopott épületek a
művelődésnek házai. És örülök, hogy oda is eljutok, mert ha csak az
lenne a feltétele a fellépéseimnek, hogy a körülmények jók legyenek,
akkor elég szűk körben taposgálhatnék.
Ki a célközönség?
B.A.: Az, aki véletlenszerűen
az utamba kerül, és az, aki szándékosan. Az
óvodás, az iskolás, a felnőtt, a nyugdíjas, a tanyasi, a falusi, a
városi, a börtönlakó, a templomlakó, és a diaszpórában élő. Ezek az
emberek. És nem csak az, aki magyarul tud, hogy feszegessem még kicsit a
határokat, nem csak a magyar ember a célközönségem. Azt a jól ismert
közhelyet, hogy ezeket a meséket nem lehet lefordítani, nagyon nagy
örömmel cáfolom meg idegen közönség előtt. Két hete például
Észtországban, mellig érő hóban meséltünk, egy breton, három lett, több
észt mesemondó és én. Kitűnően értettük egymást, nagyon jó tolmácsaink
voltak. Természetesen nem a különleges szavaimat vettem elő, amiken a
szegény tolmács elakadt volna, hanem olyanokat, amik ezek nélkül is
élnek. Van bőven ilyen is, ez a többedik ilyen nemzetközi találkozóm
volt.
Kócosfóka
További adatok:
Aranytíz Kultúrház
Berecz András
honlapja
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!